Helsebloggen

Helsebloggen

Amerikanske helsemyndigheter sine nye retningslinjer for kosthold

ErnæringOpprettet av Liv Åse 10 aug., 2015 16:31

Anbefaler tre typer kosthold for god helse:

hvilket kosthold gir lavest risiko for hjertesykdom, fedme, type 2-diabetes, en rekke typer kreft, og psykiske helseproblemer.

Hvert femte år oppdaterer amerikanske helsemyndigheter sine retningslinjer for kosthold Dietary Guidelines Advisory Committee, bestående av anerkjente eksperter på kosthold og helse, står bak rådene.

Nå er en ny rapport klar fra DGAC. Denne gang har komiteen blant annet sett på hvilket kosthold som gir lavere risiko for hjertesykdom, fedme, type 2-diabetes, en rekke typer kreft, og psykiske helseproblemer.


Middelhavsdiett

De analyserte et stort antall studier, og resultatet var følgende:

Det beste kostholdet for en god helse har mye grønnsaker, fullkorn, frukt, melkeprodukter med lite eller ingen fett, sjømat, belgfrukter, nøtter og et moderat inntak av alkohol, blant voksne. Samtidig har det mindre rødt og prossessert kjøtt, sukkersøtet mat og drikke, og raffinert korn, står det i rapportens første del.

Et slikt kosthold kan oppnås ved mange ulike typer kostholdsmønstre, men tre typer kosthold trekkes spesielt frem av DGAC: Sunn middelhavskosthold, sunn USA-mat og sunt vegetarkosthold.

Disse kostholdsmønstrene fremheves også som bærekraftige for miljøet.




Selv om de ulike typer kostholdsmønstrene har mange likhetstrekk, er det også forskjeller mellom dem. Her er litt mer info om hver av dem:

Sunn middelhavskost:
Basert på et høyt inntak av vegetabilske, friske råvarer, hovedsakelig bladgrønnsaker, rotfrukter, friske frukter og bær, friske urter og nøtter. Mindre porsjoner av kjøtt, fisk, egg og ost serveres til måltidene. Kaldpresset olje fra oliven er den viktigste fettkilden, og alkoholinntaket er moderat. Brød eller pasta serveres ofte til måltidene

Sunn USA-mat:
Basis fra amerikansk mat, men uten så mye mettet fett, rødt kjøtt, tilsatt sukker eller raffinerte karbohydrater - og med et høyere innhold av fiber og næring. En middagstallerken kan typisk bestå av ovnstekt kylling, søtpotet og salat, toppet med valnøtter. Til å drikke, kan man ha melk med lite fett, eller et annet melkeprodukt. Dessert kan være jordbær eller ananas.

Sunt vegetarkosthold:
Inneholder korn og fullkornsprodukter, bønner, linser, erter, soyaprodukter, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, frø og planteoljer. Dersom meieriprodukter er en del av kostholdet, vil halvfete eller magre varianter av melk, ost og andre meieriprodukter gi et lavere inntak av mettet fett sammenliknet med helfete varianter



  • Kommentarer(0)//blogg.balansenhelse.no/#post31